Houslová knížke pro radost andeb Začínáme ve 3.poloze
Obsahuje základní materiál pro hru ve 3. poloze, vytvořený z diatonické řady (v samém počátku z 1. tetrachordu durové stupnice + spodní dominanty).
Dbá důsledně o kvalitní spojení praktického sluchového a hmatového prožitku intervalů s jejich teoretickým ovládáním. Postupuje velmi zvolna a o to důkladněji: pro nejmenší děti během prvního roku zhruba od čisté primy do čisté kvinty.
Poskytuje podněty ke stálému zpěvu z not: co má dítě hrát, mělo by zpívat na jména not.
Žádá maximální, nejlépe stoprocentní hru zpaměti, což miniaturní rozsah jednotlivých „cvičení” umožňuje. Nejedná se o „cvičení”, ale vždy o písničku, říkadlo, skladbičku.
Nabízí poněkud netradiční námět na přípravu smyků „prstem po prutu” – nacvičení ekonomiky smyků a jejich pohybového a zvukového propojování. Vychází z poznatku, že z dlouhodobého oddělování jednotlivých smyků (jakéhosi hudebního slabikování) a při nedostatečné péči o rozlišování použité délky smyku – anebo naopak při striktním vyžadování matematicky přesného dělení – se jen ztěžka rodí smysluplná fráze s přirozeným rozvojem zvuku a dynamiky. Plynulý pohyb ruky (prstu po prutu) ve spojení se zpěvem dává od počátku jasnou představu o celé frázi (motivku) a navozuje již před skutečnou hrou pocit klidného pohybu smyčce po struně.
V závěru sešitu připojuje malou kolekci koled pro dvoje housle s označením obtížnosti (= úrovně předchozích kapitol). Brzy je vhodné hrát písničky zpaměti na všech strunách, ale v notovém zápisu přistupujeme k další struně vždy až po dokonalém zvládnutí not a hmatů. Proto se tedy – aby Houslová knížka mohla sloužit i těm nejmenším – objevuje notace na strunách E, D a G relativně pozdě. Chceme-li postupovat v notaci se staršími a zkušenějšími žáky rychleji, můžeme s nimi např. probírané písničky transponovat do notového sešitu (co nejdříve formou žákovy samostatné domácí práce)